Części rowerowe – przegląd najważniejszych składowych roweru

Świat rowerowy nie dzieli się już tylko na rowery miejskie, szosowe i górskie. Obecnie samych odmian kolarstwa MTB mamy co najmniej kilka. Rowery stają się coraz bardziej wyspecjalizowane, czasem poszczególne typy różnią się jedynie detalami, ale jazda na nich to już zupełnie inne przeżycie. Są jednak elementy roweru, które w odmiennych formach znajdują się w każdym rowerze oraz takie, które znajdziemy w większości z nich. Mowa o takich częściach jak rama, kierownica czy siodełko. Jakie są więc najbardziej powszechne części rowerowe, które znajdziemy w większości jednośladów?

Części rowerowe – rama

Ramę rowerową znajdziemy w każdym rowerze, który ma dwa koła. Łączy wszystkie części rowerowe ze sobą, spajając rower w jedną, niezawodną i praktyczną całość. Rama rowerowa składa się najczęściej z dwóch trójkątów. Tylny trójkąt jest mniejszy i mieści w sobie tylne koło. Przedni natomiast składa się z rury podsiodłowej (pionowej), w którą wkładamy sztycę oraz siodełko, rury poziomej, która odpowiada za długość ramy oraz rury poprzecznej. Od tej reguły są jednak wyjątki. Należą do nich rowery miejskie typu damka, holenderskie oraz rowery czasowe. Daleko posunięty rozwój w produkcji ram z włókien węglowych umożliwił produkcję ram, które pozwalają odejść od typowego kształtu dwóch trójkątów. Będąc przy materiale warto dodać, że najczęściej wykorzystywane do produkcji ram materiały to w tej chwili aluminium, następnie stal i włókno węglowe. Mniej popularne są modele tytanowe, bambusowe oraz drewniane.

rama rowerowa

Części rowerowe – widelec

Widelec rowerowy łączy przednie koło z resztą roweru. Jego wielkość podawana w calach i odnosi się do rozmiaru kół, do jakich jest dedykowany. Mamy więc widelce 24; 26; 27,5; 28; 29 calowe. Różnica wynika też z typu roweru do jakiego przeznaczony jest dany widelec. Pomimo, że rower miejski, trekkingowy i szosowy mają 28 cali to każdy z nich będzie miał inny rodzaj widelca, mający nieco inne gięcie i pozwalający zamontować odpowiedni dla danego roweru typ hamulca. Oprócz tych cech widelec rowerowy może też być sztywny lub amortyzowany. Powinniśmy napisać, że widelec składa się z rury sterowej oraz dwóch goleni, ale nie byłoby to prawdą. Firma Cannondale ma w swojej ofercie ciekawy amortyzator rowerowy, który posiada tylko jedną goleń. Warto sprawdzić wpisując w wyszukiwarce „Cannondale lefty”.

części rowerowe widelec

Części rowerowe – sztyca

Wspornik siodełka, czyli tak zwana sztyca. Jest to kawałek najczęściej aluminiowej, carbonowej lub stalowej rurki o średnicy 27,2mm; 30,9mm lub 31,6mm, której jeden koniec wkładamy w ramę i zaciskamy specjalnym zaciskiem sztycy. Na drugim końcu znajduje się jarzmo sztycy, do którego przymocowujemy siodełko rowerowe.

Części rowerowe – siodełko

Bez tego elementu ciężko byłoby wyobrazić sobie jazdę na rowerze. Chyba, że ktoś bardzo lubi jeździć na stojąco. Siodełko rowerowe składa się z siedziska oraz dwóch szyn, które oprócz tego, że są elementem łączącym siodełko ze wspornikiem umożliwiają także regulację jego przesunięcie do przodu i do tyłu. Siedzisko obite jest najczęściej materiałem syntetycznym, skóropodobnym lub prawdziwą skórą. Są także ultra lekkie siodła, których siedzisko składa się jedynie z gołej płytki z włóka węglowego. Wbrew pozorom takie siodełko nie jest tak niewygodne na jakie wygląda.

części rowerowe - siodełko i sztyca

Części rowerowe – kierownica

Bez tego elementu nie bylibyśmy w stanie utrzymać równowagi na rowerze, a tym bardziej pokonywać zakrętów. Podział kierownic według ich zastosowania, średnicy, szerokości, materiału i typu gięcia to temat na zupełnie osobny artykuł. Warto jedynie nadmienić, że szerokość kierownicy podawana przez producentów dotyczy średnicy montażu, czyli środkowej części danego modelu. Najbardziej popularne wartości to 25,6mm oraz 31,8mm, a w rowerach do cięższych (dla sprzętu) odmian kolarstwa coraz chętniej stosowany staje się standard 35mm. Końce, czyli miejsca, w których łapiemy kierownicę mają standardową średnicę 22,2mm. Materiał wybierany do produkcji kierownic rowerowych jest taki sam jak do innych części rowerowych. Rządzą: aluminium, włókno węglowe oraz stal.

Części rowerowe – wspornik kierownicy

Jest to niewielki element łączący kierownicę z widelcem roweru. Mamy mostki starszego typu, których jedna część jest wpuszczana do rury widelca i tam klinowana oraz mostki typu a-head. Są to dwa najbardziej popularne typu wsporników, chociaż znacznie częściej spotkamy drugi z nich. Wspornik typu a-head składa się z rurki, która na obu końcach posiada coś w rodzaju obejmy. Jedną część przyczepiamy do kierownicy, a drugą łączymy z rurą sterową widelca. Średnica montażu z widelcem może mieć 1 lub 1 i 1/8 cala. Natomiast średnica łączenia z kierownicą odpowiada wartościom kierownic, czyli 25,6; 31,8 oraz 35mm. Oprócz tego mostek ma jeszcze dwa istotne wymiary, czyli swoją długość oraz kąt nachylenia. Wszystko to jest ważne, aby móc idealnie dopasować pozycję na rowerze.

części rowerowe mostek i kierownica

To tylko niektóre części rowerowe, które znajdziemy w każdym rowerze. Są też inne części do roweru takie jak: korba rowerowa, koło rowerowe, przerzutki rowerowe, pedały rowerowe i wiele innych. Z drobnymi wyjątkami te wszystkie elementy znajdziemy w niemal każdym jednośladzie. Rower jest dość prostą konstrukcją, więc jeśli posiądziemy wiedzę na temat każdej z tych części to poradzimy sobie większością rowerów.