Pompka do roweru niezbędne akcesorium rowerzysty.

Pompka do roweru to akcesorium, które powinno być podstawowym elementem wyposażenia każdego rowerzysty. Systematyczna kontrola ciśnienia w oponach jest kluczem do komfortowej jazdy rowerem. Utrzymywanie właściwego ciśnienia w dętkach rowerowych zapobiega ich przypadkowemu przebiciu. Aby napompować swoje koła, potrzebujemy odpowiedniej pompki do roweru. Fora internetowe oraz grupy rowerowe są pełne zapytań w stylu: jaka pompka do roweru będzie właściwa dla mnie i mojego roweru? Odpowiedź na to i na wiele podobnych pytań nie jest łatwa, ponieważ na rynku obecnie istnieje bardzo dużo różnych modeli pompek rowerowych. Pompka rowerowa stanowi pierwsze z akcesoriów, w jakie powinniśmy się zaopatrzyć zaraz po zakupie nowego roweru. W tym artykule porozmawiamy sobie na temat typów pompek dostępnych na rynku oraz wskażemy popularne pompki rowerowe, które można uznać za solidne i funkcjonalne.

Ciśnienie w oponach i pompka rowerowa z manometrem

Przed każdą jazdą rowerem powinniśmy sprawdzać ciśnienie w oponach, w tym celu najlepiej się sprawdza pompka rowerowa z manometrem. Dlaczego odpowiednie ciśnienie jest tak ważne? Ponieważ jeżeli nasze opony w rowerze będą zbyt miękkie lub w drugą stronę, opony będą za twarde to nasza jazda może bardzo szybko skończyć się z powodu niespodziewanej awarii. Dętki rowerowe, aby zapewniały swoją wysoką trwałość, muszą być solidnie napompowane.

manometr pomaga przy pompowaniu

Do napompowania dętki do odpowiedniego ciśnienia posłuży nam pompka do roweru z manometrem, która pozwoli na ciągłą kontrolę wtłaczanego ciśnienia podczas pompowania. Dzięki wskaźnikowi będziemy dokładnie wiedzieli kiedy możemy zakończyć pompowanie naszych opon. Dętki należy pompować zgodnie z zaleceniem producenta opon. Na każdej oponie rowerowej znajduje się informacja o deklarowanym przedziale właściwego ciśnienia. Z reguły ta informacja o ciśnieniu znajduje się na jednym z boków opony i jest zapisane w dwóch jednostkach, PSI oraz w BAR. Jeżeli znamy już deklarowane ciśnienie i posiadamy pompkę do roweru z manometrem, to bez problemu poradzimy sobie z napompowaniem kół w każdym rowerze.

Na zawody przyda się mini pompka rowerowa

Dętki rowerowe najczęściej przebijają w nieoczekiwanym momencie podczas zawodów, sposobem na poradzenie sobie z tą awarią jest mini pompka rowerowa. Tego typu urządzenie zajmuje bardzo mało miejsca i możemy je mieć zawsze przy sobie, chociażby w tylnej kieszonce naszej koszulki rowerowej. Mała pompka rowerowa może nam uratować skórę jeśli posiadamy ze sobą również zapasową dętkę rowerową oraz łyżki do opon. Zabierając ze sobą taki zestaw naprawczy, będziemy pewni podczas wyścigu, że nie spotka nas żadna niemiła niespodzianka.

mini pompka lezyne

Co zrobić kiedy stoimy przed dylematem, jaką pompkę do roweru wybrać?

Zastanawiając się jaką pompkę rowerową wybrać należy dowiedzieć się przede wszystkim, jakie rozwiązania są obecnie dostępne na rynku. W tej chwili dostępnych jest kilka opcji, najczęściej wybierana jest pompka do roweru ręczna. Pompka ta jest idealna do zabierania jej w podróż. Pompki ręczne są niewielkich rozmiarów i posiadają małą masę. Dzięki tym parametrom taką pompkę można zawsze zabrać ze sobą. W sklepach rowerowych można kupić pompki ręczne z manometrem lub bez manometru.

W zależności od typu roweru, jakim się poruszamy, możemy kupić pompkę uniwersalną, szosową lub dedykowaną do konkretnego typu roweru. Różnica pomiędzy tymi modelami polega na średnicy komory, w której porusza się tłok. Pompka do roweru z komorą o mniejszej średnicy jest w stanie, wtłaczać powietrze pod większym ciśnieniem, co zdecydowanie przydaje się w rowerach szosowych. Pompki o dużo większej średnicy komory pozwalają na szybsze wtłaczanie powietrza do szerokich opon rowerowych. Przy zakupie pompki ręcznej zwróćmy uwagę na jakość wykonania rozkładanej, teleskopowej rączki. Ten element wykonuje najcięższą pracę, dlatego jest bardzo ważne, aby był wykonany bardzo solidnie. Ręczna pompka do roweru może być również wyposażona w wężyk ułatwiający dojście do wentyla oraz zwiększający komfort pompowania.

pompka rowerowa reczna podłogowa marki lezyne

Jaka pompka do roweru stacjonarna?

Zastanawiając się nad tym, jaka pompka do roweru jest najlepsza, moglibyśmy stwierdzić, że stacjonarna, ponieważ zapewnia niesamowitą wydajność. Jedyną wadą takiej pompki są jej duże rozmiary uniemożliwiające zabranie ją ze sobą w podróż lub na trening. Stacjonarna pompka do roweru dzięki swojej budowie znacznie ułatwia pompowanie opon do dużego ciśnienia, dlatego że podczas pracy wykorzystujemy do pompowania ciężar własnego ciała. Właśnie z powodu dużej funkcjonalności tych urządzeń bardzo często możemy je spotkać w profesjonalnych serwisach rowerowych. Stacjonarne pompki podłogowe są zawsze wyposażone w długi wężyk wraz z uniwersalną głowicą umożliwiająca pompowanie wszystkich rodzajów kół i obsługę każdego wentyla rowerowego. Duża podstawa u podnóża pompki pomaga w stabilizacji urządzenia podczas pompowania, ponieważ można na niej stanąć naszymi stopami. Stacjonarna pompka do roweru z wentylem samochodowym umożliwia również pompowanie opon samochodu osobowego.

Wentyl samochodowy a rowerowy – różnice w budowie

Porównując wentyl samochodowy, a rowerowy dojdziemy do wniosku, że bardzo się od siebie różnią. Wentyl rowerowy można podzielić na Dunlop oraz Presta. Pierwszy z nich to stary typ wentyla, który był popularny wiele lat temu, dzisiaj odchodzi się już od tego rozwiązania na rzecz wentyla wysokociśnieniowego Presta. Dunlop to najprostsze z dostępnych rozwiązań, którego jedyną zaletą jest jego duża odporność na uszkodzenia podczas pompowania. Ten rodzaj wentyla nie pozwala na mierzenie ciśnienia w dętce. W nowych rowerach już praktycznie go nie spotkamy. Presta to jeden najpopularniejszych obecnie rozwiązań w rowerach szosowych. Ze wszystkich dostępnych rodzajów wentyli posiada on najmniejszą średnicę, co przekłada się na wytrzymałość i sztywność obręczy rowerowej.

pompka rowerowa na wentyl auto

Ten rodzaj wentyla pozwala nam na bardzo szybką redukcję ciśnienia w oponie w razie potrzeby bez używania narzędzi. Pompka do roweru musi być zaprojektowana w specjalną głowicę umożliwiającą pompowanie tego typu wentyla. Aby napompować dętkę z wentylem Presta, można kupić adapter umożliwiający pompowanie opon przy pomocy kompresora np. na stacji benzynowej.

Ostatnim popularnym rodzajem wentyla jest zawór samochodowy, czyli Schrader. Wentyl auto możemy znaleźć przede wszystkim w samochodach osobowych. To rozwiązanie jest najczęściej używane w rowerach wyposażonych w duże, szerokie opony. Wentyl jest bardzo solidny i nie wymaga żadnych czynności typu odkręcania głowicy podczas pompowania. Taki wentyl można bez przeszkód pompować za pomocą kompresora oraz można odczytywać ciśnienie w oponie wyposażonej w taki wentyl. Wentyl samochodowy jest również montowany w amortyzatorach rowerowych posiadających sprężynę powietrzną. Można powiedzieć, że wentyl Schrader jest najbardziej uniwersalnym typem wentyla używanym w wielu branżach.

pompowanie przez wentyl presta

Pompka do roweru musi być na wyposażeniu każdego rowerzysty. Przed zakupem trzeba się zastanowić jakiej pompki potrzebujemy i na czym nam zależy. Każdy rodzaj posiada zarówno swoje zalety jak i wady. Kiedy zakupimy już pompkę, powinniśmy zwrócić także uwagę na dodatki, które są dołączane do zestawu. Pompka zaopatrzona w dodatkowy uchwyt do ramy pozwala na przewożenie jej przy ramie naszego roweru, mając pewność, że zawsze będziemy przygotowani na ewentualne złapanie gumy. Bardzo dobrze jeżeli pompka jest wyposażona w manometr, dzięki któremu można w sposób ciągły kontrolować ciśnienie w oponach przed każdą jazdą.