Manetki rowerowe i klamkomanetki – różnice

Manetki rowerowe to jeden z elementów układu napędowego w rowerze. Dzięki nim możemy sterować przerzutkami i przekładniami i wrzucać odpowiednie biegi. W sprzedaży znajdziemy też klamkomanetki, które pełnią rolę manetki oraz klamki hamulcowej. Co jest lepszym rozwiązaniem?

Aktualnie klamkomanetki stosowane są już coraz rzadziej. Spotykamy je tylko w niektórych rowerach, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby zakupić je osobno i zastosować w swoim rowerze. Zanim jednak zdecydujemy się na konkretny model, powinniśmy przede wszystkim sprawdzić ich zalety oraz wady.

Manetki rowerowe

Stosuje się różne konstrukcje manetek, ale ich zasada działania jest generalnie taka sama. Ich zadaniem jest popuszczanie albo pociąganie linki sterującej, która łączy przerzutkę lub przekładnię oraz manetkę. W zależności od pociągnięcia dochodzi do przemieszczenia się wózka albo prowadnicy przerzutki, co powoduje przeskoczenie łańcucha z jednej zębatki na okoliczną.

Manetki montowane są na kierownicy rowerowej obok klamek hamulców – w ten sposób rowerzysta jest w stanie łatwo zmieniać zarówno przerzutki, jak i w razie potrzeby hamować. Przerzutki zmieniamy wtedy kciukiem, natomiast resztę palców trzymamy na klamce hamulca.

Klamkomanetki rowerowe

Są to części składające się z manetki zintegrowanej z klamką hamulcową przeznaczoną do operowania hamulcem. Wobec tego manetki rowerowe i klamki mają postać jednego elementu montowanego na kierownicy.

Najczęściej klamkomanetki kojarzone są z rowerami szosowymi, ale również w sprzedaży dostępne są klamkomanetki MTB. Aktualnie w ofercie posiada je przede wszystkim Shimano i są one stosowane w podstawowych grupach osprzętu, na przykład Altus.

Manetki czy klamkomanetki – co lepsze?

Dzisiaj najczęściej zawodowcy na MTB stosują manetki rowerowe i klamki osobno. Raz, że w wyższych grupach nie są spotykane klamkomanetki, oprócz tych do rowerów szosowych, dwa, że osobne elementy pozwalają na łatwiejszą wymianę i naprawę. Poza tym nie zawsze w rowerze chcemy stosować hamulce i przerzutki tej samej marki, ale dwóch innych.

Klamkomanetki, jak wspomnieliśmy, używane są głównie w rowerach szosowych, w których pozwalają na łatwą zmianę przełożeń oraz hamowanie przy zachowaniu aerodynamicznej, pochylonej sylwetki. Klamkomanetki w rowerach trekkingowych czy MTB lub miejskich stosowane są już częściej i w sprzedaży możemy spotkać modele rowerów z takim właśnie wyposażeniem. Możemy też zakupić je samodzielnie. Cena jednej klamkomanetki to zwykle około 40-60 złotych. Z kolei te najwyższej klasy dla rowerów szosowych to nawet 500-600 złotych.