Mostek rowerowy – wspornik kierownicy. Jaki wybrać?

Mostek rowerowy który nazywany jest również wspornikiem kierownicy, jest jednym z niezbędnych elementów roweru. Jest to część łącząca kierownicę z rurą sterową widelca. Mostki dobiera się w zależności od typu roweru, ponieważ ich długość oraz kąt wpływa na pozycję zajmowaną na rowerze.

Większość rowerzystów nie kupuje mostku rowerowego i zadowala się tym, który jest dodany do roweru. Czasami jednak okazuje się, że mostek nie daje odpowiedniej pozycji podczas jazdy, na przykład powoduje, że nie jesteśmy wystarczająco pochyleni lub też pochyleni nadmiernie, mostek jest może być też zbyt krótki lub zbyt długi. Przy nieodpowiednio dobranym mostku i tym samym pozycji kierownicy mogą też drętwieć ręce. W takich właśnie przypadkach wymienia się mostki rowerowe na nowe.

Jak dobrać mostek rowerowy?

W sprzedaży dostępne są różnorodne wsporniki, dlatego najlepiej poradzić się fachowca, który będzie mógł nam doradzić, jaki model będzie najlepszy. Możemy też poszukiwać odpowiednich mostków samodzielnie, biorąc pod uwagę swoje indywidualne preferencje.

Gdy mamy wrażenie, że rower jest za krótki, wybierzmy mostek dłuższy. Gdy z kolei chcemy uzyskać mniej lub bardziej pochyloną pozycję, wybierzmy mostek z innym kątem. Im dłuższy będzie wspornik i im mniejszy będzie jego kąt, tym bardziej pochyloną postawę uzyskamy.

Rodzaje mostków rowerowych:

  • mostek rowerowy klasyczny – stosowany w rowerach miejskich, ma postać dłuższej rurki, która w części górnej posiada wchodzący wspornik z otworem na montaż kierownicy
  • mostek rowerowy typu a-head – stosowany jest głównie w rowerach górskich, szosowych, trekkingowych. Jest to mostek krótki, który nakłada się na rurę widelca rowerowego, natomiast przez drugi koniec montuje się kierownicę
mostek rowerowy XLC ST M25 połysk
mostek rowerowy XLC ST M25

Przy doborze odpowiedniego rodzaju mostka należy także zwrócić uwagę na średnicę montażową kierownicy – do wyboru mamy takie średnice jak 25,4, 31,8 lub 35 mm, a także na średnicę rury sterowej widelca – znajdziemy modele mające 1 cal, 1-1/8 cala lub 1,5 cala.

Mostek – regulowany czy nie?

Przy doborze mostka musimy odpowiedzieć sobie też na pytanie, czy ma być on regulowany czy nie. W rowerach trekkingowych najczęściej stosuje się regulowane wsporniki kierownicy, dzięki którym możliwa jest regulacja kąta pochylenia mostka. W ten sposób rowerzysta może samodzielnie określić najbardziej komfortową dla niego pozycję w zależności od terenu oraz stylu jazdy.

Ile kosztują mostki rowerowe?

Ceny za mostki rowerowe zależne są głównie od marki i wykorzystanych materiałów. Za średniej jakości mostek zapłacimy około 50-100 złotych, z kolei za mostki wyższej klasy nawet około 400 złotych.