Amortyzatory rowerowe MTB. Co warto o nich wiedzieć?

Większość rowerów ma obecnie amortyzatory przednie. To dzięki nim możemy łatwiej jeździć na nierównych nawierzchniach bez dyskomfortu związanego ze sztywnym widelcem. Do dyspozycji mamy szeroką gamę amortyzatorów, które różnią się pomiędzy sobą nie tylko skokiem, ale też innymi parametrami. Co każdy rowerzysta powinien wiedzieć na ich temat?

Przedni amortyzator to bardzo pomocny element składowy rower. Wielu z nas amortyzatory rowerowe kojarzy przede wszystkim z rowerami górskimi, ale również są one stosowane w rowerach trekkingowych, crossowych, miejskich. Rzadko są z kolei spotykane w rowerach szosowych, gdzie amortyzacja nie jest tak ważna – bardziej liczy się lekkość.

Przeznaczenie amortyzatora jest związana z jego skokiem. Im trudniejszy teren, tym amortyzator powinien mieć większy skok. W większości rowerów stosuje się amortyzatory ze skokiem około 100 mm – zaliczają się do nich najpopularniejsze modele, w tym amortyzatory Suntour, Rock Shox.

Skok a przeznaczenie widelca:

  • do 60 mm – trekking
  • 80 mm – cross country
  • 80-100 mm – cross country, maratony, turystyka
  • 100-140 mm – enduro
  • 100-120 mm – 4X, dual, dirt
  • 140-170 mm – freeride
  • powyżej 170 mm – downhill

Amortyzator może działać dlatego, ponieważ posiada on funkcję tłumienia, czyli ugina się wtedy, gdy nadmiernie naciśniemy na kierownicę lub wtedy, gdy wjedziemy na przeszkodę. Wtedy amortyzator po prostu amortyzuje, czyli pochłania siły, które nie są przenoszone na ciało rowerzysty. Odczuwamy wtedy mniej zmęczenia i możemy jeździć wygodniej.

Amortyzatory rowerowe RST Rebel V2 skok 130mm
Amortyzator RST Rebel V2

Rodzaje amortyzatorów pod kątem tłumienia:

  • amortyzatory sprężynowe – najtańsze i najprostsze, wyposażone w stalową sprężynę, która osłonięta jest gumowym ochraniaczem, nie zawsze jednak pracują w pełni efektywnie
  • amortyzatory elastomerowe – posiadają wypełnienie ze specjalnego tworzywa o funkcji tłumiącej, które może się ściskać i rozprężać, są lekkie i mało awaryjne, ale nie działają w niskich temperaturach, ponieważ wtedy tworzywo sztywnieje
  • amortyzatory elastomerowo-sprężynowe – stosują elastomer i sprężynę
  • amortyzatory olejowo-sprężynowe – posiadają sprężynę stalową lub tytanową oraz olej odpowiadający za jeszcze lepsze tłumienie
  • amortyzatory powietrzne – są lekkie i bardzo skuteczne, wymagają doskonałej szczelności
  • amortyzatory olejowo-powietrzne – są bardzo czułe, mają niską wagę i świetnie tłumią, są też dość drogie

Za amortyzatory rowerowe zapłacimy od około 500 złotych do nawet około 3 000 złotych. Możemy zakupić je zarówno w sklepach rowerowych stacjonarnych, jak i internetowych.