Przyczepka rowerowa – a komu to potrzebne? No właśnie Tobie!

„Babcia za dziadka, dziadek za rzepkę…” – pamiętacie ten klasyczny wierszyk? Jeśli jesteście z pokolenia, które zna go na pamięć, to jest oczywiste, o czym będziemy dziś pisać. Naturalnie – przyczepka rowerowa. Wynalazek nie pierwszej młodości, znany od lat – jednokołowe modele na kole 20” produkował nawet Romet, domyślnie do roweru Wigry choć spotykano je z dużo większymi modelami – znamy osobiście dżentelmena, który za Wagantem ciągał taką w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. Jak widać, pomysł jest już w świecie rowerowym od dawna – a popularność dopiero zdobywa, dlaczego? 

Przyczepka do roweru na długo miała być zapomniana, ale kiedy młodzi ludzie z dziećmi zapragnęli przewozić je inaczej niż w foteliku na bagażniku, ten unikatowy pojazd zaczął mieć drugie życie. Dziś mamy ogromny wybór ciekawych modeli dwukołowych, które szybko przerobimy na wózek z zakupami czy do biegania, ale na rynku są też jednokołowe, wyrafinowane modele turystyczne. Zaopatrzone w koła nawet 28”, stają się rewelacyjnym uzupełnieniem tradycyjnych sakw i ciekawą opcją dla wytrawnych turystów rowerowych. Spróbujmy odczarować dziś tajemnice przyczepki rowerowej. 

Budowa przyczepki rowerowej

Zasadniczo możemy podzielić konstrukcje przyczepki na jedno- i dwukołowe. Modele jednośladowe to wschodzący trend i przeznaczenie stricte turystyczne. Ich konstrukcja opiera się na dużym kole, minimum 24” lub 26” i ukształtowanym pod nie bagażniku najczęściej ze stali lub aluminium, na którym zawieszana jest dodatkowa para sakw lub worków turystycznych. Łączą się z rowerem za pomocą przegubu, zapewniającego pracę na wszystkich płaszczyznach – przez to kierujący rowerem nie martwi się przechyłami poprzecznymi ani omijaniem przeszkód: przyczepka rowerowa podąży za nim w śladzie tylnego koła i sama będzie „wybierać” nierówności tak, by nie zmieniać kierunku jazdy.

Modele dwukołowe mają konstrukcję opartą o kółka mniejszej średnicy, pomiędzy którymi umieszczona jest platforma transportowa. Łączenie z rowerem odbywa się za pomocą – najczęściej – przegubu jednoramiennego pracującego tak w osi poziomej, jak i pionowej. O ile jednak modele jednokołowe są relatywnie lekkie, o tyle dwukołowe potrafią już sporo ważyć. To oczywiście minus, ale plus jest taki, że możemy przewozić dużo większy ciężar. Szarpnięcie się nawet na dwudziestokilowy ładunek nie będzie stanowić większego problemu. 

Dwa koła to także więcej przeznaczeń docelowych naszego potencjalnego zakupu. Przyczepka rowerowa dla psa – proszę bardzo. Wozimy dziecko – jak najbardziej! Dwukołowa platforma transportowa – nie ma problemu. W wypadku modeli jednokołowych ich przeznaczenie jest raczej ograniczone do uprawiania turystyki (co nie znaczy że to źle!), za to plusem jest to, że możemy mieć dodatkowe koło jako mechaniczny rezerwuar na wypadek awarii. 

Przyczepka rowerowa dla zwierząt

Rodzaje przyczepek rowerowych

Wśród obecnych modeli możemy wyróżnić kilka podstawowych rodzajów przyczepek. Różnią się one przede wszystkim przeznaczeniem i konstrukcją, chociaż ich idea jest wszędzie taka sama – odciążenie roweru, przeniesienie ciężaru poza jego strukturalną całość. Oto podstawowe rodzaje przyczepek rowerowych wraz z przykładami:

Przyczepka rowerowa dla dzieci.

Jeden z najpowszechniejszych obecnie modeli; przodują w nich producenci zajmujący się przewożeniem dzieci na rowerze ogólnie, jak Thule czy Hamax. Skonstruowane na ramach aluminiowych, ułożyskowanych kołach; drogie, ale za to – niezwykle funkcjonalne: szybko zmienimy je w spacerówkę czy wózek biegowy, a w środku jest wystarczająca ilość miejsca dla dziecka i jego maskotek czy zabawek. Idealne modele to:

Wszystkie przyczepki rowerowe dla dzieci to świetne rozwiązanie, jeśli chcemy uwolnić rower od fotelika. Dziecko jest chronione o wiele lepiej przed kurzem, błotem i owadami, ma swoją przestrzeń, a dodatkowo siedzi na tyle nisko, że nie zakłóca środka ciężkości – przez co nam jedzie się wygodniej. 

Przyczepka rowerowa dla psa.

Zabrać czworonoga w podróż rowerem? Nie ma problemu. Zaczynamy żyć w zgodzie ze swoimi zwierzakami i niechętnie się z nimi rozstajemy. Dlatego producenci starają się wyjść nam naprzeciw i oferują modele, dzięki którym zabierzemy kudłate towarzystwo ze sobą nawet na dalszą wycieczkę. Przyczepka dla psa? Idealny model to XLC Doggy Van (1430zł), posiadający świetną, wentylowaną konstrukcję i wyprodukowany we współpracy z renomowanym Croozerem. 

Przyczepka rowerowa turystyczna.

Na rynku można dostać kilka modeli tej wersji omawianej konstrukcji. Przez lata monopol na wysoką jakość miał Ortlieb, ale mamy już rewelacyjną polską konkurencję – firmę Extrawheel z Harklowej pod Nowym Targiem. Produkuje ona kapitalne jednokołowe przyczepki turystyczne, dedykowane pod sakwy, którymi także nominalnie się zajmuje. 

Kilka cech tych przyczepek powinno być ustawionych jako wzorzec dla innych producentów – na przykład, jeśli kupimy model Voyager, to widelec – jak zapewnia producent – będzie pasował do topowego Brave’a, oraz do wszystkich modeli Extrawheel w przyszłości. Można? Można. Świetna rzecz, kapitalnie poprawiająca żywotność roweru i wygodę użytkowania podczas długich podróży. Voyager kosztuje bez dedykowanych sakw 1040zł, z kolei topowy Brave to wydatek rzędu 2000zł w zależności od wybranych sakw. Oba niewiele ważą, są krótkie, pracują niezależnie od roweru i naprawdę są warte wydania podanych kwot. 

Przyczepka rowerowa do miasta

Kiedy warto kupić przyczepkę rowerową?

Przyczepka rowerowa może znacząco poprawić komfort jazdy i umożliwić zabieranie ze sobą większego ładunku. Kiedy ją kupić? W wypadku modeli dla dzieci jest ona lepsza niż fotelik – możemy przewozić w niej naprawdę małe dzieci więc nie jesteśmy ograniczeni tak jak w wypadku fotelika – mniej obciążamy też kręgosłup dziecka i łatwiej o pozycję do spania. Jeśli jeździmy w komplecie, całą rodziną, będzie świetnym rozwiązaniem, natomiast jeśli jeździmy solo – trochę gorszym: trudniej ją zostawić pod sklepem. 

Transport pieska czy też materii nieożywionej to kwestia dyskusyjna. Przyczepka dla psa to ciekawy pomysł, ale jeśli naprawdę nie umiemy się bez niego obejść i zależy nam na zabieraniu go wszędzie. Jeśli chodzi o zabieranie ze sobą ładunku – modele Extrawheel to rozwiązanie z gatunku genialnych. Mają niewielką wagę własną, umożliwiają transport naprawdę sporych ładunków (nawet do 30kg!), a przy tym są zaawansowane konstrukcyjnie i przemyślane – stanowiąc rewelacyjne rozwiązanie na dłuższe wyprawy. 

Kto pojeździł, ten zrozumie – czyli dlaczego jesteśmy na tak?

Rozważając plusy i minusy przyczepki rowerowej, zdecydowanie opowiadamy się za jej stosowaniem. Dając szansę temu komponentowi odciążamy własne rowery, także mechanicznie, przez co wydłużamy ich żywotność. Stajemy się bardziej widoczni, a wożąc dzieci zapewniamy im większe bezpieczeństwo: w dodatku funkcjonalność przyczepek pozwala zmienić je w spacerówki czy podręczny wózek na zakupy. Być może minęło kilka lat, zanim osiągnęły one techniczną doskonałość przez co możemy porzucić wrażenia pozostałe po Wagancie i Wigry, ale uważamy że zdecydowanie warto dać szansę temu rozwiązaniu – przyczepka rowerowa to naprawdę świetny pomysł!