Przerzutki tylne w rowerze – rodzaje.

Obecnie większość z nas nie wyobraża sobie jazdy na rowerze bez przerzutek. To właśnie dzięki nim możemy łatwo dopasować przełożenie do warunków oraz swoich umiejętności, aby przemierzać kolejne kilometry jeszcze bardziej komfortowo. Jako rowerzysta warto wobec tego poznać kilka podstawowych informacji dotyczących przerzutki tylnej w rowerze.

Przerzutki tylne są elementem układu napędowego roweru. Jej zadaniem jest zmiana przełożeń. Przerzutki dzielimy zasadniczo na przednie oraz na tylne, ale zwykle wtedy, gdy mowa o przerzutce, chodzi o tę tylną – przednia nazywana jest profesjonalnie przekładnią. Tylne przerzutki montowane są na haku tylnego widelca ramy.

Przerzutka rowerowa jest elementem układu napędowego roweru. Jej zadaniem jest zmiana przełożeń. Przerzutki dzielimy zasadniczo na przednie oraz na tylne, ale zwykle wtedy, gdy mowa o przerzutce, chodzi o tę tylną – przednia nazywana jest profesjonalnie przekładnią. Tylne przerzutki montowane są na haku tylnego widelca ramy.

Przerzutki tylne dzielimy na:

  • przerzutki zewnętrzne – najczęściej spotykane, zmiana przełożeń odbywa się wtedy poprzez przerzucenie łańcucha na konkretną zębatkę w kasecie
  • przerzutki wewnętrzne – są one montowane w tylnej piaście i mają postać przekładni planetarnej, która składa się z zapadek i pierścieni, najczęściej takie przerzutki stosowane są w rowerach miejskich

W rowerach górskich, szosowych, trekkingowych spotkamy wobec tego zewnętrzne przerzutki rowerowe tylne, które mają prostszą konstrukcję i pozwalają na uzyskanie szerszej gamy przełożeń. Ponadto są one lżejsze i prostsze w serwisowaniu. Ich wadą jest jednak większa podatność na zabrudzenie, dlatego powinny być one regularnie czyszczone.

Przerzutki zewnętrzne do różnych typów rowerów

Przerzutka przerzutce nierówna. Obecnie do różnych typów rowerów stosuje się też inne przerzutki tylne. Do rowerów MTB czy szosowych stosuje się przerzutki zapewniające optymalną jakość pracy nawet w bardzo trudnych warunkach. W rowerach trekkingowych nie jest to już tak ważne, ponieważ zwykle nie jeździmy na nich w wymagającym terenie.

Przerzutki wobec tego powinniśmy dobierać indywidualnie do naszego roweru. Do wyboru mamy też różne grupy tego osprzętu, na przykład w przypadku Shimano możemy zdecydować się na XT – jedną z najbardziej popularnych grup wyższej klasy. W tańszych rowerach stosuje się z kolei przerzutki i inne elementy układu napędowego z serii Tourney.

Kiedy warto wymienić przerzutkę?

Generalnie przerzutki rowerowe tylne są dość trwałe i nie wymagają częstej wymiany, chyba że zostaną one uszkodzone mechanicznie. Oczywiście, mogą być również naprawiane. Ponadto możemy wymieniać w nich poszczególne elementy, na przykład kółko w wózku, które może po jakimś czasie ulec starciu.

Ceny przerzutek tylnych zależne są od grupy oraz marki – najtańsze z nich to koszt około 40 złotych, natomiast te z wyższych grup potrafią kosztować już około 300-400 złotych.