Test na kartę rowerową: kluczowe informacje i wskazówki
Uczniowie Szkoły Podstawowej klas czwartych zostają poinformowani o możliwości zdawania na kartę rowerową. Dla zdających staje się ona pierwszym w życiu poważnym egzaminem na który przygotowują się na lekcji techniki poznając zasady ruchu drogowego, znaczenie znaków drogowych i pierwszą pomoc. Nie jest to egzamin obowiązkowy, podchodzą do niego ci co chcą. A tych co zdadzą karta uprawnia do legalnej jazdy po drogach publicznych. Organami wydającymi ten rodzaj dokumentu są dyrektorzy szkół (uczniowie podstawówek), dyrektorzy wojewódzkich ośrodków (młodzież po szkole podstawowej) i przedsiębiorcy prowadzący ośrodki szkolenia kierowców, po spełnieniu dodatkowych warunków. A co ze starszą młodzieżą? Obsługują ich specjalne ośrodki. Jeśli Ty lub Twój znajomy macie dziecko, którego czeka ten egzamin zapoznaj się z naszymi wskazówkami.
Sprawdź również
- Jak nauczyć dziecko jeździć na rowerze? Praktyczne porady dla rodziców!
- Kask dziecięcy – bezpieczna podróż malucha na rowerze
- Rowery junior – pasja w każdym wieku
Spis treści
Dlaczego warto zdobyć kartę rowerową?
Karta rowerowa jest dowodem na posiadanie wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu zasad jazdy na sprzęcie kolarskim. Dla dzieci i młodzieży jest to szczególnie ważne, ponieważ karta rowerowa świadczy o odpowiedzialności rowerzysty i jego umiejętności. Karta rowerowa daje pewność, że osoba na rowerze zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i umie poruszać się po drodze w sposób rozsądny i bezpieczny dla siebie i innych uczestników ruchu drogowego. Jest ona również istotna gdy zdarzy się kontrola drogowa. Karta rowerowa udowodni odpowiednich umiejętności.
Z powyższych przyczyn karta rowerowa jest związana z bezpieczeństwem na drodze ponieważ: jej posiadanie minimalizuje ryzyko wypadków na drodze, rowerzysta z tym dokumentem ma większą świadomość i jest świadectwem na naszą odpowiedzialność i troskę o bezpieczeństwo.
Jakie są wymagania przed przystąpieniem do testu?
Warunki do spełnienia przez przystępującego:
- Mieć ukończone 10 lat
- Pozytywna opinia wychowawcy
- Zgoda rodziców lub opiekunów prawnych na wydanie karty rowerowej
- Zdanie obu części egzaminu (zarówno teoretyczny jak i praktyczny)
- Przejście szkolenia z udzielania pierwszej pomocy
- Oddanie arkusza zaliczeń oraz zdjęcia legitymacyjnego
Kartę rowerową wydaje nieodpłatnie dyrektor szkoły na podstawie arkusza zaliczeń potwierdzającego zdobycie wiedzy oraz umiejętności. Uczniowie przygotowywani są na lekcjach techniki w 4 klasie szkoły podstawowej z zakresu znajomości znaków i sygnałów drogowych, budowy roweru, obowiązkowe wyposażenie roweru, udzielania pierwszej pomocy przedlekarskiej.
Co obejmuje test teoretyczny na kartę rowerową?
Część teoretyczna jest przeprowadzana w formie testu pisemnego. Składa się z 25 pytań z jednokrotnym wyborem odpowiedzi i trwa 35 minut. Osoba przystępująca musi znać przepisy ruchu drogowego obowiązujące pieszych, przepisy ruchu dla rowerzystów, zasady pierwszeństwa na skrzyżowaniach, znaki ostrzegawcze, znaki zakazu, znaki nakazu, znaki informacyjne, poziome znaki drogowe, tabliczki do znaków oraz pierwszą pomoc.
Co najmniej 80% czyli 20 punktów możliwych do uzyskania uznaje się za zdany test. Aby przystąpić do części praktycznej należy uzyskać pozytywny wynik z teorii.
Praktyczny egzamin na kartę rowerową- czego się spodziewać?
Egzamin praktyczny obejmuje przygotowanie do jazdy, ruszanie z miejsca na płaskim terenie, jazda do przodu po prostej i po łukach, jazda po wyznaczonym torze, prawidłowe hamowanie i zatrzymanie pojazdu w wybranych przez testującego miejscach, właściwe reagowanie w obliczu znaków drogowych i sygnałów drogowych.
Wynik uznaje się za pozytywny jeśli egzaminowany prawidłowo wykonał minimalnie 90% manewrów i nie stwarza zagrożenia dla ogólnego ruchu drogowego. Przyszły rowerzysta ma na wykonanie praktyki 10 minut. Na egzamin praktyczny należy się zjawić ze swoim rowerem lub pożyczonym od kolegi/koleżanki.
Porady i triki na zdanie egzaminu za pierwszym razem
Sposoby na zwiększenie szans uzyskania pozytywnego wyniku na egzaminie i kwalifikacji do legalnej jazdy rowerem po drogach publicznych:
- Miej działający rower (swój)
- Przygotuj sobie ściągawkę z grafiką danego znaku drogowego i jego znaczeniem. Będziesz mógł skojarzyć kształt i kolor ze sposobem odczytywania. Pamiętaj by nie wyjmować jej podczas egzaminu; ma Ci posłużyć do nauki przed egzaminem.
- Przerób przykładowe testy na kartę rowerową. Wiedząc czego się spodziewać zmniejszysz swój stres gdy nadejdzie czas oficjalnego egzaminu.
- Tylko jedna odpowiedź jest prawidłowa- zaznacz kratkę krzyżykiem. Pomyliłeś się? Złą odpowiedź zakreśl w kółeczko.
- Poproś rodzica lub znajomego by cię odpytał. Sprawdzisz w ten sposób ile wiesz a co należy się poduczyć.
- Podczas odpowiadania na pytania oraz wykonywania manewrów w pełni się skoncentruj. Nie myśl o innych rzeczach, które nie są egzaminem. Dokładnie czytaj każde pytanie i nie spiesz się. Jeśli będziesz czuł na sobie presję stres się zwiększy i cała Twoja nauka pójdzie na marne.
- Nie oszukuj. Korzystaj tylko ze swojej głowy. Jeśli zostaniesz przyłapany na ściąganiu Twój test zostanie zdyskwalifikowany.
Podsumowanie
Czy zdanie egzaminu na kartę rowerową jest łatwe? Zależy dla kogo, ale na ogół odnotowana jest duża zdawalność. Nie trzeba nie wiadomo jakich trików, wystarczy poświęcić kilka godzin dziennie na samodzielne powtarzanie wiedzy i słuchanie nauczyciela techniki gdy omawia zasady ruchu drogowego i tak dalej. Gdy zdasz i dostaniesz swój indywidualny dokument w postaci karty rowerowej będziesz dumny, że Ci się udało i będziesz mógł zrobić sobie przejażdżkę po wszystkim. Jesteśmy w pełni przekonani, że uda Ci się uzyskać pozytywny wynik. Tak więc ruszaj zawalczyć o swoje prawa. 😉
[…] z przerzutką tylną, wolnobiegiem / kasetą oraz łańcuchem stworzyła w pełni funkcjonalny, doskonale przystosowany do współczesnych […]
[…] vintage, który jednocześnie sprawdzi się jako odważne okulary rowerowe; jednocześnie produkt Shimano bardzo trudno zarysować i złamać (ponownie uznany…
[…] i zmontował je z starszym typem piasty, pozostaje przy wolnobiegu aż do najbliższej wymiany kompletnych kół. Inna droga to…