Czym jest bikefitting?

Zapewne wiele osób, które miały chociaż raz w życiu styczność z rowerem wie jak ważna jest budowa roweru dopasowana do ciała danej osoby. Zwykle ludzie dobierają swoje jednoślady opierając się tylko o wzrost osoby jakby zapominając o innych parametrach takich jak: komfort jazdy, wygoda, aerodynamiczna pozycja, ustawienie siodełka, rozmiar ramy, ustawienie kierownicy i indywidualne preferencje. Chodzi o to, by kolarz nie cierpiał na nawet najmniejsze kontuzje spowodowane chociażby źle dobranym siodełkiem bo za dużo ciężaru ciała ramiona musiały znosić. Bikefitting przeprowadza profesjonalista tak zwany bikefitter co nie oznacza, że nie można zrobić tego samemu. Można, ale lepsze skutki osiągniesz powierzając się komuś kto ma szeroką wiedzę na temat anatomii i jej w związku z rowerami.

Sprawdź również


Co to jest ten cały bikefitting?

Bikefitting jest procesem/ metodą mającą na celu zoptymalizować pozycję osoby zainteresowanej tą usługą przez analizę biomechaniki, dynamiki, indywidualnych preferencji i wykonanie pomiarów ciała np. długość nóg i ramion oraz zakres ruchu w stawach. Na podstawie tych danych bikefitter dopasowuje siodełko (jego wysokość i nachylenie), wysokość z szerokością kierownicy i ustawienie hamulców. Proces ten jest o tyle ważny, że pozwala na poprawę efektywności jazdy i eliminację bólu i kontuzji.

Ktoś mógłby zadać pytanie pokroju „Ale po co wydawać pieniądze na to?”. Tak, wiemy że bikefitting swoje kosztuje, ale tu celem jest ominięcie bólu mięśni czy stawów, zyskanie wiedzy czy nasz rower jest odpowiedni dla nas jako rowerzysty i poprawę komfortu jazdy tak by nasze cele związane z jazdą zostały zrealizowane.

Oprócz bikefittingu istnieje takie wyrażenie jak BIKESIZING. Czym jest i jakie są różnice między nim a bikefittingiem? Otóż bikesizing jest wykonywany jeszcze przed zakupem roweru a bikefitting robisz gdy już swój rower masz. Przy bikesizingu warto brać pod uwagę preferowany styl jazdy, typ terenu oraz poziom zaawansowania (jesteś amatorem czy profesjonalistą?). Dzięki temu łatwiej znaleźć odpowiedni rower co sprawia, że nie ryzykujemy niepoprawnym rozmiarem naszego pojazdu.

bikefitting pomaga zniwelować ból pleców lub rąk

Historia bikefittingu

Początki tej ciekawej i przydatnej usługi sięgają 1972 roku, kiedy to Włosi przedstawili pierwszą książkę o bikefittingu pod tytułem „Włoska Biblia Kolarska” (ang. Italian Cycling Bible). Przeanalizowano w niej pozycje grupy młodych włoskich kolarzy. Wywnioskowano, że jeśli zawodnicy wygrywają to znaczy, że mają właściwą pozycję. W taki sposób stworzono model ustawień a wielu kolarzy musiało się przystosować do nieodpowiednich dla nich pozycji. Książka wymienia elementy mające wpływ na komfort takie jak: elastyczność tak zwanej dwójki czyli pasma kulszowo-goleniowego czy problem stabilnego siedzenia na siodle. Nie przedstawia żadnych nowoczesnych sposobów na ustawienie pozycji, ponieważ wskazówki nie wykraczały poza dotychczasowe schematy więc np. kierownica podczas trzymania na niej dłoni powinna zasłaniać przednią piastę.

Kolejny pomysł na nowy system należy do Belgów. Poddano analizie pozycję tylko jednej płaszczyzny w planie bocznym. Próbowano ustalić stopniowanie rozmiarów ram, idealną ich wielkość i wyznaczane długości nogi.

Lata 80. były momentem, w którym Cyrill Guimard opracował formułę podającą wysokość siodła na podstawie długości nogi pomnożonej przez współczynnik 0,883.

Tymczasem w Boulder Center for Sports Medicine w USA Andy Pruitt zajmował się rowerową medycyną sportową. Jest on twórcą dynamicznego bike fittingu; oceną pozycji kolarza w ruchu pod obciążeniem. Jego zasługą jest wprowadzenie zbierania danych w 3D a dokładniej ustawień widoku frontalnego. Dzięki jego badaniom dynamiczny, trójwymiarowy bikefitting stał się możliwy ale ograniczony głównie przez bardzo kosztowny sprzęt.

Zmiana na poziomie rewolucyjnym nastąpiła dopiero w 2017 roku gdy współpracownik dr. Pruitta, Todd Carver pierwszy niezależny od laboratorium system do analizy pozycji na rowerze o nazwie Retul. Specjalna kamera 3D i system diod pozwalały zbierać i analizować w czasie rzeczywistym ogrom informacji.

Korzyści z dokładnego dostosowania roweru

Sam fakt właściwego dostosowania roweru do siebie jest oczywistą oczywistością nawet dla osób, które codziennie nie obcują z kolarstwem, jednak niektórzy mogą mieć wątpliwości czy warto wydawać mnóstwo pieniędzy by usłyszeć od kogoś czy siedzi się dobrze na siodełku czy niekoniecznie. Bardziej niż warto; mało stracisz a dużo możesz zyskać. No tak ale co dokładnie należy do korzyści ze skorzystania z usług bikefittera?

  • Wsparcie górnej połowy ciała– usuwa drętwienie dłoni, ból karku, ból ramion, ból dolnej części pleców, ból środkowej części pleców
  • Prawidłowe dopasowane siodełko– pomaga na drętwienie dłoni, ból karku, ból ramion, ból dolnej części pleców, ból środkowej części pleców, ból kolan, obtarcia skóry, drętwienie krocza
  • Dobrze ustawiona kierownica– powoduje, że już nie czujesz drętwienia dłoni, bólu karku, bólu ramion ani bólu dolnej części pleców
  • Właściwe buty i pedały rowerowe– pomagają wyłączyć z Twojej pozycji drętwienie/pieczenie stóp, ból kolan, drętwienie dłoni, ból karku, ból ramion, ból dolnych pleców i ból środkowej części pleców
odpowiednio dopasowany rower po bikefittingu daje więcej przyjemności z jazdy i treningu

Jak wygląda proces bikefittingu?

W pierwszej kolejności następuje wywiad między klientem a profesjonalistą. Dotyczy on jak jeździsz, w jakim czasie jeździsz, obciążeń treningowych (ile jeździsz, jakie dystanse), co Ci przeszkadza, historia ewentualnych urazów i kontuzji.

Następnie bikefitter ocenia postury i mobilności m.in. badanie ruchów, analiza budowy stopy i chodzenia lub określenie rozstawu kości kulszowych. Osoba badająca będzie sprawdzać gdzie u Ciebie w ciele występują napięcia, nierówności czy rotacje. Będzie Ci robił zdjęcia z boków i przodu zaznaczając jak jesteś ustawiony, jak wykrzywiony masz kręgosłup. Tego dotyczy trzeci etap badania.

Mowa o pomiarach dynamicznych na rowerze podpiętym do trenażera i użyciu specjalnych urządzeń. Profesjonalista obserwuje dokładnie Twoją pozycję gdy pedałujesz. Po analizie danych przyjdzie czas na ustawienie pozycji, określenie kluczowych komponentów (wysokości, szerokości, pochylenia siodełka, zasięgu kierownicy, rozmiaru ramy.

Zależnie od specjalisty zapłacisz od 500 do 1500 zł za całość usługi. Miej ze sobą:

  1. Obuwie, które najczęściej używasz
  2. Komponenty i narzędzia do regulacji roweru
  3. Strój kolarski (nie może być zbyt szeroki i zbyt długi bo bikefitter nie będzie mógł zobaczyć ruchów Twoich mięśni)
  4. Kask
  5. Napój w bidonie lub butelce
  6. Mały ręcznik

Podsumowanie

Podsumowując pytanie z tytułu postu, BIKEFITTING jest to profesjonalne dopasowanie roweru i Twojego aktualnego stanu ciała (Ciało zmienia się w czasie treningu, biernego odpoczynku, wyścigu, spaceru i tak dalej. Nigdy nie jest takie samo w każdej sytuacji) tak by były ze sobą kompatybilne w celu Twojej ochrony przed bólami, kontuzjami i innymi rodzajami urazów. Swoje kosztuje, ale jest zdecydowanie warte wydania pieniędzy.