Jakie klocki hamulcowe do roweru wybrać?

To nie prędkość stwarza problem, ale jej nagła utrata – motto przeniesione ze świata motoryzacji, ale w rowerowej rzeczywistości jak najbardziej aktualne. Zaniedbany układ hamulcowy to prosta (choć paradoksalnie – niekiedy kręta) droga do awarii, wypadku lub stworzenia innego zagrożenia dla siebie i innych. Dlatego też fundamentalnym krokiem podczas corocznego serwisowania przed wyjazdem na trasę jest dla nas sprawdzenie układu hamulcowego w swoim jednośladzie.

Obecne klocki hamulcowe do roweru to wynik wielu lat doświadczeń, badań i rozwoju technologii. Ale także zastosowanych układów hamulcowych, które ewoluowały wraz z rowerem jako takim. Jakie klocki do roweru wybrać? Oto nasz krótki przewodnik.


Klocki do roweru – różne typy, podobna funkcja

Zwykły klocek rowerowy przeszedł długą drogę. Kiedy pojawiły się układy V-brake, zmieniono nieco jego geometrię, bo naciskany był bardziej ergonomicznie. Podobnie system cantilever zmienił zarówno mocowanie jak i bieżnik klocka jako taki. Prawdziwą rewoltą było upowszechnienie się hamulców tarczowych w rowerach. Od momentu, gdy stały się elementem podstawowego wyposażenia, niezależnie od typu (mechaniczne lub hydrauliczne), klasyczny klocek w potocznym rozumieniu zaczął odchodzić do lamusa technologicznej historii.

Nie wszystkie rowery mają jednak hamulce tarczowe. Jak by te ostatnie nie były popularne, niektóre starsze typy jednośladów mają wciąż klasyczne szczęki lub układy cantilever. Spotkamy je wszędzie tam, gdzie instalacja tarczy i układu zaciskowego jest zbyt kłopotliwa i kosztowna ze względu na konieczność wymiany koła lub ramy. Dla wszystkich, którzy pozostają przy takich rozwiązaniach, klocki rowerowe są codziennością.

klocki hamulcowe do roweru 3

Hamulce tarczowe – szczyt hierarchii

„Tarcza” na dobre rozgościła się w rowerowym świecie w ostatniej dekadzie, stając się sprzętem popularnym i dostępnym cenowo: chcielibyśmy, by tak samo stało się z przerzutkami bezprzewodowymi, ale póki co… sami wiecie. Tak czy owak, do tarczówek mamy zupełnie inny rodzaj mechanizmu hamującego – w zacisku na wzór samochodowy pracują okładziny hamulcowe. Do roweru możemy założyć zarówno tarcze, jak i zaciski, o ile jest on do tego przygotowany fabrycznie. W zależności od pracującego zacisku wybieramy okładziny hamulcowe – dokładnie takie, jakie obsługuje dany standard: inne tam po prostu nie pasują.

Producentów jest mnóstwo. Bardzo dobre modele produkuje XLC – BP O45, 046, 047 i 048 różniące się kompatybilnością to tylko 50 zł za parę. Z drugiej strony możemy kupić klocki Magura 8.P za 1350 zł za parę. Bardzo popularne są okładziny firmy Clarks – tu ceny wahają się od 30 – 40 zł w górę. Podobnie bardzo dobry Avid Code+ – za sto złotych możemy kupić naprawdę dobre okładziny do naszych tarczówek. Podobnie Shimano – tu ceny około 150 zł gwarantują solidną, średnią klasę wykonania. Inne firmy – Hayes, Tektro, SRAM: także możemy polecić.

klocki hamulcowe do roweru 4

Klocki rowerowe – klasyczne rozwiązania

Klasyczne, mocne rozwiązanie jakim są klocki hamulcowe w rowerze sprawdzą się niemal zawsze. Nie ma tu dużego problemu z unifikacją i kompatybilnością jak w wypadku tarczówek. Zasadniczo do każdego V-brake’a na rynku kupimy dowolne klocki z typowym mocowaniem – do montażu wystarczy klucz ampulowy. Niektóre różnią się jedynie krótszym trzpieniem, który wymagany jest do systemów cantilever – tam układ szczęk czasami zasłania otwór w którym montujemy klocki. Możemy też zmienić same okładziny – tak da się zrobić w układach Shimano i Campagnolo.

Z uwagi na to, że inaczej hamujemy na szosie, a inne będą klocki hamulcowe do roweru MTB, najlepiej dokładnie zapoznać się ze specyfiką i przeznaczeniem ewentualnego zakupu. Pamiętajmy, że chodzi o nasze bezpieczeństwo. Co więc wybrać szukając dobrych klocków? Mamy mnóstwo, naprawdę mnóstwo modeli do wyboru. Podzieliliśmy je na pułapy cenowe:

  • bardzo drogie: SRAM, seria Red (270 zł para), seria Force (188 zł), Rival (170 zł)
  • umiarkowanie drogie: SRAM seria Apex (130 zł), Shimano R55C4 Dura Ace (120 zł), Avid Shorty (120 zł), DT Swiss (100 zł), Magura HS11 (100 zł)
  • świetna relacja cena – jakość: XLC seria BS R02, R04, R06 i R07 (zestaw na dwa koła w cenie 80-85zł), Author ABS 3CC (80 zł), Shimano M70R2 XT (70 zł), Jagwire Road Pro (70 zł)
  • tanie i niezłe: Prox V-Brake (40 zł), Clarks CPS 250 (36 zł), Merida BS-MD027 (35 zł), Accent AC500 (30 zł)
klocki hamulcowe do roweru 2

Klocki hamulcowe do rowerów – gwarancja bezpieczeństwa

Obfity wybór, ciekawe rozwiązania techniczne i mnogość wzorów sprzyjają precyzyjnemu wyborowi. Zarówno jeśli naszym celem są klocki do tarcz rowerowych, jak i zwykłe, wybór jest ogromny i nasze sugestie sprzętowe mogą zaprowadzić Was do precyzyjnego, idealnego sprzętu – tak, abyście mieli pełną kontrolę nad jazdą, jej kierunkiem i całkowitą wolność zatrzymania się w miejscu, w którym chcecie. Regularna wymiana, kontrola i zaufanie do jakości odpłacą się Wam w najmniej spodziewanym momencie.

Sprawdź również inne wpisy na temat hamulców rowerowych