Rower MTB – wszystko co powinieneś o nim wiedzieć
Rower MTB to idealny wybór dla tych, którzy kochają jeździć w każdym, nawet najtrudniejszym terenie. Jeśli spróbowałeś jazdy na góralu i złapałeś bakcyla to z pewnością prędzej czy później zaczniesz rozglądać się za swoim pierwszym rowerem MTB. Obecnie kolarstwo górskie stało bardzo wyspecjalizowane. Mamy całkiem sporo różnych typów rowerów, które odpowiadają kilku określonym stylom jazdy. Postaram się przedstawić podstawowe różnice pomiędzy nimi. Dopiero ta wiedza pozwoli Ci zorientować się jaki typ roweru będzie dla Ciebie idealny.
Full suspension czy hardtail
Rower MTB może być zbudowany na ramie amortyzowanej lub sztywnej. Zawieszenie roweru pomaga podczas jazdy po nierównym terenie, ułatwia utrzymanie przyczepności oraz absorbuje siły powstające podczas lądowania po skoku. Rower z pełną amortyzacją, czyli z przodu i z tyłu pozwala pokonać trudny technicznie odcinek trasy z większą pewnością i prędkością. Wszystko wskazuje na to, że rower MTB full suspension jest lepszym wyborem niż hardtail, a czołowi zawodnicy kolarstwa górskiego tylko to potwierdzają. Jest to prawda, jednak rower w pełni amortyzowany ma swoje minusy. Najbardziej przytłaczające dla początkujących utrudnienia to przede wszystkim cena i konieczność regularnego serwisowania. Oczywiście przedni amortyzator oraz napęd i wszelkiego rodzaju łożyska także trzeba serwisować, ale mimo wszystko jest to kolejny element wymagający troski. Pamiętać też trzeba, że słabej klasy „full” może być znacznie gorszy, niż średniej klasy „sztywniak”, a cenowo mogą być do siebie bardzo zbliżone.
Rozmiar kół i opon w rowerze MTB
W zasadzie mamy trzy rozmiary kół rowerowych: 26; 27,5 oraz 29 cali. Są trzy, a liczą się tak naprawdę dwa. 26 cali znajdziemy już tylko w starych używanych rowerach, a także w nowych najniższej klasy. Ten niegdyś najpopularniejszy rozmiar w rowerach MTB w ostatnim czasie został zepchnięty na margines przez swoich większych kolegów. Najbardziej popularny obecnie rozmiar to 29 cali. Szczególnie w rowerach do Cross Country i maratonów MTB. Większe koła lepiej radzą sobie na nierównościach, a po rozpędzeniu łatwiej się toczą. Ich minusy to przede wszystkim waga, sztywność (szczególnie tanie modele) oraz gorsza zwrotność na zakrętach. Mogą też być za duże i niekomfortowe dla bardzo niskich osób oraz dla dzieci.
Koła w rozmiarze 27,5 cala miały łączyć zalety kół 26 i 29 cali, ale mimo wszystko nie przyjęły się w lżejszych odmianach kolarstwa górskiego. Są za to chętnie wybierane jako koła do rowerów Enduro i Trialowych. Są bardziej zwrotne w porównaniu do kół 29 cali, ale wciąż dobrze radzą sobie na nierównościach.
Rower MTB – mnogość odmian
Czasami można usłyszeć stwierdzenie, że kiedyś był jeden rower MTB na każde warunki i było dobrze, a specjalizacja to wymysł marketingowców, aby zachęcić do zakupu nowych rowerów. Prawda natomiast jest taka, że mimo na pozór niewielkich różnic w wyglądzie, wrażenia z jazdy są zupełnie odmienne. Różnią się one od siebie przede wszystkim geometrią ramy, a w szczególności kątem główki i kątem rury podsiodłowej, wielkością skoku amortyzatora (lub amortyzatorów), szerokością kierownicy, wielkością tarcz hamulcowych oraz napędem i oczywiście szerokością opon.
Rower MTB Cross Country
Przede wszystkim są to rowery szybkie, z niewielkim skokiem (około 100mm) sztywne lub z pełnym zawieszeniem. Ważące często poniżej 10 a nawet 9kg. Ich geometria promuje wspinaczkę pod górę, kosztem gorszego prowadzenia na zjazdach.
Rower Trialowy
Trial to uniwersalny rower, który poradzi sobie całkiem przyzwoicie w każdych warunkach. Amortyzator przedni ma zwykle skok rzędu 110 do 140mm, a kąt główki wnosi 67 stopni. Świetnie radzi sobie zarówno na prostej i szybkiej trasie jak i na wymagających sigletrackach.
Rowery Enduro
Zaprojektowane z myślą o wyjątkowo trudnych trasach. Kąt główki ramy wynosi zwykle 65-66 stopni, co zapewnia dobre i pewne prowadzenie na technicznych zjazdach. Uzyskanie dodatkowej przyczepności umożliwia ustawienie kąta rury podsiodłowej, który zwykle sięga 73 do 75 stopni. Skok amortyzatora w rowerze Enduro wynosi 140 do 160mm, co doskonale odzwierciedla jego przeznaczenie do jazdy w trudnym terenie.
Rower DH
Ostatnim typem roweru MTB, który przedstawię jest DH, czyli Downhill. Jak sama nazwa wskazuje jest to rower przeznaczony do zjazdów. Jednak nie do krótkich i łatwych zjazdów, a do tych najbardziej wymagających, na które składają się ciasne zakręty, korzenie, kamienie i kilkumetrowe skoki oraz duża prędkość. Taka jazda stawia spore wymagania przed rowerem. Skok amortyzatora do DH sięga 200mm z przodu i nawet 220mm z tyłu. Geometria ramy sprawia, że środek ciężkości znajduje się daleko z tyłu roweru, a to zapewnia stabilność przy stromych zjazdach. Znajdziemy tu także wielotłoczkowe hamulce o dużej sile oraz tarcze hamulcowe o średnicy ponad 20cm.
Rower MTB to fantastyczna maszyna, która pozwala na jazdę w każdym terenie, a swój maksymalny potencjał rozwija przede wszystkim na leśnych ścieżkach oraz bezdrożach. Jeśli potrafimy sobie wyobrazić trasy, po których będziemy się najczęściej poruszać to wierzę, że dzięki temu krótkiemu poradnikowi uda się dobrać odpowiedni typ roweru MTB do warunków oraz naszego stylu jazdy i tego co nas kręci.
7 komentarzy do “Rower MTB – wszystko co powinieneś o nim wiedzieć”
Możliwość komentowania została wyłączona.